Vzdělávání bez bariér: personální příležitosti ve vzdělávání dětí s potřebou podpory

06. 02. 2025 | tisková zpráva

V pondělí 3. února se v Senátu pod záštitou senátorky Jaromíry Vítkové, místopředsedkyně Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, a za účasti široké odborné veřejnosti, zástupců škol i pomáhajících organizací, konal kulatý stůl „Vzdělávání bez bariér: personální příležitosti ve vzdělávání dětí s potřebou podpory.“

Kulatý stůl reagoval na aktuální návrhy novel školského zákona, které počítají se změnami v personální podpoře znevýhodněných dětí ve školách. Mj. se zrušením podpůrného opatření Další pedagogický pracovník nebo se zavedením plošného opatření v případě asistentů pedagoga v 1. třídě základních škol. S příspěvky vystoupili zástupci MŠMT, ČŠI, veřejného ochránce práv, UPOL, odborné iniciativy Neberme školám asistenty a další odborné veřejnosti.

Bez dalšího učitele může ve třídě narůstat frustrace nejen u dětí s podpůrnými opatřeními, ale i u jejich spolužáků a učitelů. Například ve třídě s více dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami se hlavní učitel může dostat do situace, kdy nebude schopen zajistit rovné podmínky pro všechny žáky. Omezování této podpory je podle odborníků krátkozraké i finančně – péče o dospělé, kteří neměli možnost se vzdělávat, vyjde společnost mnohem dráž.

„Děti, které mají onkologické onemocnění nebo měly těžký úraz, si určitě zaslouží zúčastňovat se školní výuky s podpůrným opatřením. Nebudou brzdit své spolužáky a přitom nebudou izolováni. Nejedná se o tisíce, ale několik málo set dětí, zatížení rozpočtu nebude dramatické. Jestli si chceme říkat vyspělá společnost, musíme být nápomocni těm nejslabším,“ sdělila k problematice senátorka Vítková.

Vzdělání nesmí být otázkou kompromisů. Na kulatém stole byla diskutována také potřeba zavést do škol pozici sociálního pedagoga, která má obrovský význam nejen pro školy s větším počtem sociálně znevýhodněných žáků. Otázkou zůstává také přesná podoba asistentů pedagoga v 1. třídě ZŠ. Z důvodové zprávy vyplývá, že znevýhodněné děti v první třídě už nemusí mít jistotu asistentů pedagoga jako své adresné individuální podpory.

Odborná iniciativa Neberme školám asistenty tento krok kritizuje, neboť zrušení této podpory jednoznačně omezí právo na vzdělání u dětí, které dalšího učitele aktuálně využívají. Jde přitom o děti s vyššími nároky na podporu, děti dlouhodobě (např. onkologicky) nemocné nebo děti po vážných úrazech. „U těchto dětí hrozí, že se bez individuální podpory ze strany dalšího učitele nebudou moci dále vzdělávat.

Navržená změna je také v rozporu s našimi mezinárodními závazky, například s Úmluvou o právech dítěte nebo Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením,” komentuje dopady chystané změny Iva Janská, předsedkyně Spoluškola, z. s.

 

Tisková zpráva senátorky Jaromíry Vítkové