Doprava

17. 04. 2017 | doprava

Tématem, o kterém dnes budu psát, je doprava. A to především ta železniční. I vzhledem k tomu, že sama vlakem velmi často jezdím, živě se zajímám o vše, co se této oblasti týká, především ve vztahu k našemu regionu.

Možná tedy na úvod jen připomenu, že v letním období bude probíhat v rámci rekonstrukce železničního uzlu Brno výluka na trati Česká Třebová – Brno. Původní záměr byl, že všechny vlaky linky R19 Praha – Česká Třebová – Brno měly končit ve stanici Brno-Židenice. Naštěstí i ministerstvo dopravy uznalo, že by to pro cestující znamenalo výrazné snížení kvality dopravní obsluhy, podařilo se tedy dojednat, že vlaky budou zastavovat a jezdit do a ze stanice Brno dolní nádraží. Jedná se o místo v centru města, poblíž autobusového nádraží Zvonařka, které dnes slouží pro nákladní dopravu.

S tím souvisí i jedna věc, kterou musím napsat i když vím, že mě za to asi někteří lidé nebudou mít rádi. Už mi doslova vadí neschopnost Brna řešit problémy. Zkrátka chybí územní plán. O D43 už se napsaly stohy papírů, to stejné se týká hlavního nádraží. Dnešní kapacita je na hraně a odborníci netuší, jak to bude dál. Intenzita dopravy se neustále zvyšuje, ale ne na úkol kvality.

Abych nekončila takto, od 1. dubna se změnil jízdní řád u spěšných vlaků z Brna. Jelikož zastavovaly ve všech stanicích, lidé, kteří vystupovali ve Skalici, nestíhali některé autobusové spoje. To už teď neplatí. Druhou dobrou zprávou je to, že společnost Kordis, provozovatel IDS, připravuje společně s Jihomoravským krajem modernizaci vlaků. Má se jednat o výměnu až 30 souprav. Chystají se výběrová řízení na dodavatele a žádosti o dotaci. Zatím není jasné, jak to dopadne, ale každopádně je to krok pozitivním směrem a věřím, že se cestující dočkají opět zlepšení kvality dopravy.

 

Jaromíra Vítková, senátorka